Mer trädgård.

Idag ägnade jag o NS hela dagen åt trädgården. Jag klippte ner ett träd som vi har mot gatan som fått växa sig alldeles för vilt. Det spretade bara rakt upp o hade för mycket onödiga grenar. Klippte  nog ner trädet så pass mycket attd et bara blev hälften så högt. Nu hoppas jag att grenarna ska börja växa lite i sidled o  inte bara rakt upp. Så det blir lättare o skapa lite form på trädet. Det är lite spännade också för varken jag eller NS har den blekaste aning om vad det är för sorts träd. Jag tror att det är ett fruktträd. Men det är för litet ännu för o bära frukt så vi ska få se vad det kan vara. Sen grävde jag om hela mitt lilla trädgårdsland. Det är ca 1.5x1.5 meter o inte stort alls. Förra året hade jag lite sockerärtor o sallad där. I år funderar jag på o enbart köpa färdiga krukor med olika sallad o kryddor o plantera i landet. Vill ha sockerärtor någonstanns också men måste hitta något bättre ställe o ha dem på.

Efter landet gav jag mig på björnbärsbuskarna. Rensade bort de döda skotten från förra året. Buskarna växer i ett stort land, men hela botten är full av Kirskål. Förra året började jag med o gräva upp hela landet. Dels för o plantera om vissa av björnbärsbuskarna o dels för o få bort kirskål. I år gör jag samam sak men nu enbart för o få bort Kirskålen.  Det är super svårt o bli av med kirskål o man får verkligen kämpa. Men har mina funderingar på o börja fuska med lite roundup.

Efter björnbären gav jag mig på o ränsa ur lite buskar från gamla döda grenar så de skulel ta sig bättre o se finare ut. Sen hade jag en häck där det växte en klängväxt i. Denna klängväxt dödade sakta men säkert häcken så den skulle bort. Var ett jäckla slitande för o lyckas rycka ur den o klippa av den på rätt ställe. Men tillsist fick jag bort det som växte på fel plats. Blev ett hål i häcken där det varit som värst. För hoppningsvis återhämtar sig häcken snabbt o det kommer inte synas så mycket.

Det sista jag ägnat mig åt är även det som tagit mest tid. Nedanför häcken som jag precis nämn finns ett land. Det ligger i en slänt nedanför häcken ner mot gräsmattan. I landet ligger det stora stenplattor som ska gränsa av de olika växterna. Men i landet växer det mest bara gräs. Så jag har startat projekt "Ta-tillbaka-landet-från-ogräset". Det är riktigt tungt. För gräset är ungefär lika frodigt som en gräsmatta. O mitt i på vissa ställen finns det vissa växter. Stötte på något med ett rikigt segt rotsystem med stora tjocka täta rötter. Fick dela upp denna sak i fyra delar inannd en ens lossnade från jorden. Vart grästuva jag får bort måste jag dessutom skak ur så mycket jord som möjligt. Dessutom är stenarna både ivägen o flyttar för lätt på sig. Kommer kanske få plcoka bort all sten o lägag ner dem efteråt för att det ska bli bra. Landet är ca 2m brett o 5m långt. Så det kommer ta sin tid. Har gjort ca 1.5 meter hittills så det är inte så mycket. Men fyllt en hel skottkärra med grästorvor o gammla växter.
Väntade ett år med o börja med detta projekt för o kunan se om det växte nått spännande i landet innan ajg grävde om det. Men nu vet jag att det ända som finns är lite krokus på våren o illa medfarna gröna grejer på sommaren. Inget som det behövs sparas på än så länge. Så kan gräva upp allt o plantera om helt nytt sen när jag är klar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...