11 – Mitt arbete.

Om jag ville hade jag kunnat grunda hela bloggen på skrivandet om mitt jobb. NS tycker jag är totalt arbetssadad o jag tro rtill o med han slår dövörat till nu för tiden när jag pratar om jobbet för att det helt enklet blir lite för mycket ibland.

Jag jobbar som en av de ansvarig i en butik i staden där jag bor. Butikskedjan är rätt känd nu för tiden o det finns lite över 150 butiker spridda runt om i landet. Vi säljer dels livsmedel men också en hel del annat.

Jag har jobbat där i lite över tre år o jag trivdes riktigt bra tills för ca ett halvår sedan. Det var i samma veva som vi bytte chef o anställde några nya som det började blir mindre trivsel på jobbet. Dels beror det på att den nya chefen som inet alls är kompitent för sitt jobb, han slarvar mycket, skyller ifrån sig o behandlar personalen respektlöst. Dessutom är han en av de lataste människor jag mött som ändå tror att han är snabbast i världen när det gäller arbetsuppgifter. Han favoriserar människor, snackar skit o trycker ner den han inte tycker om. Dessutom har han en dålig ovana att berätta halvsanningar och hot för att få personalen o göra som han vill. Saker man aldrig kan lita på verkligen stämmer.  Jag trivs helt enkelt inte alls med o ha honom som chef. Nu tänker du väl som så att alla hatar ju sin chef. Men jag har avverkat tre st innan honom (på samma arbetsplats) o de var inte alls så inkompitenta.

Sen har vi personalen då. Jag är en av dem som varit längs på arbetsplatsen. Jag och den nuvarande chefen plus en av kassörskorna har varit där längs. Resten har anställts eller fått förflyttning till oss i efterhand.
I Samband med att en butik i närheten stängdes fick vi två av personalen i den butiken flyttade till oss. Båda var anställa som kassörskor, vilket innebär att jag som ansvarig är högre i rang än dem. Den ena av dem MJ kom att bli min bästa kollega hittills på denna arbetsplats o den andra SJ är nu en av dem jag har svårast att arbeta med. Vår chef tyckte nämligen att SJ passade bättre som ansvarig när en av de som var det sa upp sig. Så hon fick tjänst som det. Inget problem där om det inte varit för det fallet att: hon kan inte svenska särskillt bra. Hon har en tendens till att missuppfatta precis allt man säger till henne varesig det är uppgifter som ska göras eller hjälp hon behöver. Allt tror hon man säger till henne som någon form av pik. Hon blir dessutom väldigt lätt uppstressad och klarar inte pressen som ibland blir. Då gör hon kopiösa mängder med fel. Som ansvarig är man helt enkelt ANSVARIG oavsätt vem som gör vad. Det har dessvärre inte SJ förstått utan jämt o då menar jag verklige ALLTID skyller hon ifrån sig. Problemet är bara det att är du ansvarig så har du ansvar oavsätt vem som gör uppgiften eller vart du befann dig när de gick fel. Har du inte ordnat upp det rätt o i tid så blir det ditt fel som ansvarig. Något som ingår i vårt jobb som ansvariga, det är det vi får lön för. Jag klarar helt enkelt inte av o se henne bli favoriserad av chefen helatiden när jag gör tio gånger så bra jobb. Hon får mer timmar o hon får jobba helger trots att jag också vill o kan. Det har gått så långt nu att jobbar vi ihop så får hon den bonus som man får som ansvarig, bara för att chefen favoriserat henne före mig. Trots att jag gör ett bättre jobb och har mest erfarenhet.

Sen har vi nästa person. Det är en nyanställd kille. Detta är antagligen hans första jobb o han kom direkt från gymnasiet o till oss. Det var meningen att han skulle vara kassörska. Men i samband med hans anställning behövde vi en ansvarig. Han visade framfötterna och fick börja utbildas till det. Inget problem där. MEN (det finns alltid ett men) han tror på nått sätt att med sina 6 månader som anställd så kan han precis allt, o vet hur allt fungerar. Oavsätt vad det gäller så vet han alltid bäst. När jag då märker att han gör fel så brukar jag försöka rätta till detta o berättar hur han egentligen bör göra. Jag har ju erfarenheten och vanan. Men nej, så ska det inte alls göras. Han struntar i mig o allt blir tio gånger värre. Han ahr dessutom en tendens att lägag näsan i blöt o tror han kan göra uppgifter som inte alls är hans att göra. Han förstörde en hel morgon för mig genom o försöka hjälpa till med o knappa in grejer i datorn så allt blev helt fel hela den dagen. Jag hade inte brytt mig ett dugg om det inte var för att han inte ens frågade om han fick testa o göra detta utan bara helt enklet kom dit före vår arbetstid o gjorde skiten o sen lät mig upptäcka det själv eftersom det var jag som var ansvarig. Han har också en otrevlig vana att rövslicka vart enda högre chef som dyker upp i vår butik. Det är så genomskinligt attd et blir pinsamt.

Dessa tre personer. Min chef o två av mina kollegor gör att mitt jobb inte längre är den trivsamma plats som jag en gång tyckte. Därför söker jag i dagsläget annat jobb utan att de vet om det.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...