Filmjölkskärringen

Hade en ytterst intressant incident på jobbet idag. Jag jobbar ju som sagt i en medelstor livsmedelsbutik. Vi har mindre 1000 kunder per dag och ett rätt begränsat sortiment. Idag kom det in en dam i 55 års åldern med en vän i ungefär samma ålder. Jag var ute på golvet o packade upp varor och var även den som i reserv öppnade en extra kassa om det behövdes. Undertiden som jag lastade upp varor ser jag damen och hennes vän gå förbi mig mot kassorna. Jag registrerar att de i sin vagn lastat i 4 hela kollin med filmjölk. Det blir alltså 24 liter filmjölk. Jag går till kylen och kan konstatera att damerna i fråga tagit mer än hälften av det vi hade i butiken till försäljning för dagen. Jag går då iväg till butikschefen som är i närheten o frågar om han godkänt detta jätte köp. Han visste inget o vi kom fram till att vi skulle låta vår kollega i kassan få ta tag i problemet. JAg är påväg tillbaka till min varupall när jag hör signalen som betyder att det behövs öppnas en kassa till. Så ist får jag alltså gå mot kassan o öppna kassa två. Jag passar på o meddela min kollega om det kommande storköpet och att han måste agera efter det faktum att vi har för lite fil kvar i försäljning om de köper allt de lastat i sin vagn.

Köerna matas på o snart är det de två damernas tur i min kollegas kassa. Han förklarar på ett trevligt sätt att vi tyvärr itne kan sälja så många filmjölk till en och samma kund då det inte kommer finnas nog filmjölk kvar till andra kunder under dagen. Han säger att de gärna får köpa hälften av den mängd de tagit. Det vill säga 12 liter. Då frågar damen lite surt varför då. Min kollega förklarar igen och säger att man jätte gärna får köpa mycket men då ska man ha sagt till en dag i förväg så vi i butiken är förberedda på detta o kan beställa hem mer. Då blir damen jätte sur o säger högt o irriterat " Så jag får inte handla hur mycket jag vill?" Ännu en gång försöker min kollega förklara o jag märker att han inte vet riktigt hur han ska gå tillväga. Jag som sitter i kassan mitt emot hjälper då till genom att även jag försöka förklara för damen. Jag säger att vi dagligen beställen en viss mängd filmjölk beräknat efter hur efterfrågan är och vad det genomsnittliga hushållet gör av med. Att ETT hushåll beräknas göra av med 1-2 fil och inte 24 st. Jag försöker även förklara att om vi godkänner ett sånt köp kommer andra kunder senare under dagen bli utan fil, något som vi genom att inte tillåta sånna storköp kan undvika. Jag hann inte ens berätta att de mer än gärna fin komma nästa dag o köpa mer fil i vilken mängd de ville bara de sa hur mycket innan damen är fly förbannad. Hon skriker om att hon ska aldrig handla på får butik igen, att det var det mest idiotiska hon hört m.m. Hon vänder sig även till mig o säger argt "Jag hoppas du förlorar jobbet pga av det här!" jag som bara försökt vara tillmötesgående säger lite rapt tillbaka "Jag önskar dig en trevlig dag du också!" och ler efter bästa förmåga. Damen börjar skrika än det ena och än det andra. HOn ska ringa högsta instans m.m. så hrä får det inte gå till och annat. Jag har signalerat på Butikschefen som kommer o ber damen lämna butiken. Under helatiden har hennes vännina stått tyst och obemärklt. Andra kunder har även blivit illa tillmods. En dam kom till o med fram till mig när den sura damen gått o sa "Det där gjorde du bra, så där beter man sig inte. Du försökte ju bara vara trevlig!?!?" Det kändes bra eftersom jag blev lite upprör över o få alla möjligt ord haglade över en när man bara försöker förklara att det inte är någon grossist vi är utan en vanlig livsmedelsbutik.

Det ska bli intressant o se om damen går vidare med det här precis som hon hotade. För hon kom ju fram till mig i min kassa, för hon ville ju veta vem det var som var så otillmötesgående. Jag var hjälpsam o gav henne både för o efternam. För jag är inte alls rädd. Hon får så gärna försöka ringa någon hög chef o klaga. Jag har både min kollega, butikschefen o x antal kunder på min sida som styrker mitt agerande och inte hennes.

I butiken har vi ofta begränsningar när det gäller hur många varor du får köpa av en viss sort så det står på skylten. Vi har ju även en gräns för hur mycket varor vi kan ta hem. Men vi försöker i den mån det går även tillmötesgå kunden. Vi kunde ju i det här fallet beslutat att kunde enbart fått köpa två filmjölk ist för de 12 hon nu faktiskt fick. Vi försöker ju även i den mån det går informera kunderna om hur de ska gå tillväga om de vill köpa mer av en vara så vi kan beställa hem det om möjligt. Oftast så räcker det att man bara säger till en dag i förväg så kan man få den beställda varan dagen därpå. Tex Sålde jag idag en hel pall socker till ett kräftkokeri som beställt det i förväg. Det var 840kg socker det. Vi har en kund som flera gånger i veckan kommer in o beställer olika sorters sallad i större mängd som han använder till sin cateringfirma. Vi hjälper även en tjej som håller i nån sportaktivitet. Hon handlar flera gånger i månaden stora mängder fika. Detta ser vi till att beställa hem o lägag åt sidan till henne. Något som uppskattas jätte mycket och där det är frågan om kunder som förstått innebörden av mängderna varor vi har i butiken o hur det fungerar för oss.

Vad tycker du om händelsen? Gjorde jag fel? Eller gjorde vi i butiken fel? Borde vi ha låtit henne köpa 24st filmjölk? Eller var det kanske för en gångs skull kunden som hade fel. För det är en sak som är säker. Kunden har fan inte alltid rätt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...