Blodgivare

Min syster har anmält sig som blodgivare. Det är något jag tänkt på i några år men hittills inte fått tummen ur att göra. Det har alltid kommit saker ivägen. Det är även bara vissa perioder som jag kvalificerar in under behörig för o få ge blod det är ju nämligen vissa saker som måste stämma.

  • Är 18-60 år
  • Är frisk
  • Väger minst 50 kilo
  • Har giltig ID-handling
  • Förstår och talar svenska
  • Har svenskt personnummer

Ovan nämnda saker kvalar jag in på. Om man bortser från någon enstaka förkylning då och då.
Men sen är det ju lite andra saker också.

Besökt tropiska områden fria från malaria. Vänta 4 veckor. (tyvärr så har man ju inte besökt någon tropisk plats)

Besökt malariaområde. Vänta 6 månader. (inte varit på något sånt ställe heller)

Besökt malariaområde och även varit bosatt dina första 5 år i malariaområde. Vänta 3 år efter utresa innan du blir blodgivare. (har aldrig varit utomlands på det sättet så jag klarar den frågan också)

Varit bosatt mer än 5 år i följd där Chagas sjukdom finns (i Syd- och Mellanamerika, inklusive Mexiko) (gäller inte mig)


Använt läkemedel eller blivit vaccinerad Rådgör med personalen.(Tror ju inte ipren räknas så klarar mig där)

Haft svår förkylning eller annan akut infektionssjukdom. Varit frisk i 2 veckor (i vissa fall längre tid). (HAr ju varit förkyld men nu måste det väl varit två veckor sedan?)

Haft allergiska besvär. Svårighetsgraden är avgörande. Rådgör med personalen. (fick en allergisk reaktion av allt damm på jobbet i veckan räknas det?)

Genomgått mindre kirurgiskt ingrepp. Vänta 1-4 veckor. (Jag opererade ut en speta ur handen på mig själv det måste ju vara mindre ingrepp)

Genomgått större kirurgiskt ingrepp. Vänta 6 månader.  (Nix, inte jag)

Fått blodtransfusion. Vänta 6 månader. (infaller inte detta i samam som ovanstående?)

Är sjukskriven. Vänta tills sjukskrivningsperioden är slut. (Borde väl bero på sjukskrivning?)

Behandlats med akupunktur. Inget hinder om behandlingen utförts av sjukvårdspersonal inom hälso- och sjukvården i Sverige. För övriga vänta 6 månader. (tror de man fått någon smitta av nålarna eller?)

Behandlats av tandläkare eller tandhygienist. Vänta minst till dagen efter. (Så man får inte passa på o ta alla ärenden på samma dag)

Har haft vissa tropiska sjukdomar, t.ex. malaria och Chagas sjukdom. Får inte ge blod. (Gick vi inte igenom den i början?)

Är eller har varit smittad med gulsot (hepatit B eller C), HIV eller HTLV I+II Får inte ge blod. Har du haft hepatit B och är immun får du i vissa fall ge blod. (Jag blir imponerad om någon svarar att de HAFT hiv...)
Haft ny sexpartner. Vänta 3 månader. (antagligen den vanligaste orsaken till att unga ger lite blod)

Haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta. Vänta 12 månader. (dem räknar alltså kallt med att även om man har sex med en ny partner så vet man om denna inte har blodsmitta. )

Haft samlag i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning Får inte ge blod. (Stackars horor)

Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man. Får inte ge blod.(stackars homogays, men hur är det med lesbiska?)
Blivit tatuerad. Vänta 6 månader. (har det också med smittoöverföring i nål o göra?)

Blivit piercad (håltagning)Vänta 6 månader.( jag hoppas att den som percat sig vet att det innebär håltagning)

Varit utsatt för blodsmittorisk, t.ex. stickskada eller blodstänk från person med känd eller misstänkt blodsmitta. Vänta 6 månader. (undvika bråk är väl alltid bra, och andras blod vill man väl aldrig ha på sig?)

Har injicerat narkotika, anabola steroider, tillväxthormon eller något annat preparat, om det inte har skett inom sjukvården. Får inte ge blod. (jaha)

Graviditet. Vänta 9 månader efter förlossningen. (valde de 9 månader med flit eller?)

Avbruten graviditet/missfall. Rådgör med personalen. (varför är det skillnad på detta och att föda barnet?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...