Obehaglig händelse

Tänker berätta om en sak som hände idag lite efter kl 19.30.

Det var min stängning i butiken. Jag hade precis städat färdigt o vinkat av chefen som varit inne med sin familj o handlat. Jag hade hunnit ställa in en halvpall ägg o var precis klar med en mjölpall när ett gäng killar kommer runt hörnet o in i min gång. Från sidan i pereferin ser jag hur en av killarna kastar något ifrån sig o säger högt "den kan du inte ta med, lägg tillbaka den". Jag vänder mig om o ser att det är ett paket cigg av vårt eget märke Balance.

De säljs enbart i vår butik o ingen annanstans i stan. Jag kan med denna infon förstå att paketet kommer från oss o antagligen blivit plockat i kassan när de gick förbi där precis inann de kom till mig där jag stod. Jag plockar upp paketet lika fort som jag sett vad det var för något. Jag kollar på killarna. De är 5 st. Mellan 12-18. Jag känner igen två från tidigare när jag körde städmaskinen då såg jag dem sitta på en bilhuv utanför pantrummet o röka, innan de lämnade huven o gick mot ICA från vår butik. Jag skulle gissa på att bara någon av dem är gamal nog för körkkort. Detta baserat på att minst en av dem körde dit i bilen. De andra var antagligen yngre. En av dem kan inte varit mer än 12. Han såg mycket yngre ut än de andra iaf.

Jag fattar rätt snabbt beslutet o köra min vanliga taktik mot ett sånt här gäng ungdomar. Den går ut på att man tydligt visar att man ser dem o att man har koll på dem. Jag följde efter dem på ett avstånd av några meter. Helatiden med blicken fäst vid dem o utan att säga ett ord. Denna taktik brukar vanligtvis leda till att ungdommarna lugnar ner sig o snabbt lämnar butiken.

Så var inte fallet med dessa. De blir högst provocerade av att jag helatiden följer dem med blicken o deras förehavande. Efter endast några meter (vi hinner röra oss från mjölet upp till mittgången) Vänder sig en av dem om o frågar vad jag håller på med. Jag svarar lugnt att jag vill hålla ett öga på dem för att de inte ska hitta på något dumt. Då säger den ena argt samtidigt som han drar sig i kinden "beror det på min hudfärg?!?!" "Nej svarar jag, jag följer efter er pga att ni kastade ett ciggpaket ifrån er innan" Där ifrån kan jag inte minnas ekat vad som sades mer. Men killarna börjar tjafsa med mig. De talar i mun på varann o jag försöker förklara att jag tycker att de beter sig stökigt. De frågar om jag anklagar dem för snatteri och jag fortsätter o svara med att jag endast vill hålla ett öga på dem för att undvika detta. En av killarna vill ringa polisen, jag säger att det får han gärna göra för mig spelar det ingen roll. Efetr nån sekund försöker han påstå att det är jag som har hotat med o ringa polisen.

JAg ber dem då att lämna butiken eftersom de nu samlats i en ring omkring mig o jag tycker situationen har blivit extremt hotfull. En av de äldre killarna säger då att jag inte kan be dem lämna butiken. Jag pekar på min namnbricka o säger att jag vist har befogenhet o be dem lämna butiken. De säger att de vägrar. Då komemr en äldre dam o ber dem lugna ner sig och att det går o betala för cigg paketet i kassan. Jag antar att hon sett ungefär det samma som mig innan eftersom hon säger detta. En vän till migs lillebror kommer också o ber dem lyssna på mig o lämna butiken. När de fortfarande inte lyssnar o fortsätter slänga ur sig en det ena o en det andra säger jag att jag ska gå o ringa väktarna.

Sanningen är den att jag ringer min butikschef o frågar hur jag ska göra. Han säger att jag ska ringa väktarna. Jag ringer dit men det är ingen som svarar. Det går till nån kö som jag inte har tid o vänta på.
Jag går ut till min kollega i kassan för att ha koll på att inget händer där. Jag står vid kassorna o väntar. Kl har nu tickat iväg till 10 minuter i 20. När killarna kommer fram till kassan fortsätter de o tjafsa med mig. Jag står lugnt o tyst vid bandet till den motsatta kassan där de står i kö.

Fler av dem ska köpa drickjoghurt. Minst två av killarna sätter dessa framför sitt skrev o gör juckande rörelser mot mig. En av de lite yngre (inte den yngsta) går mot mig o fortsätter göra juckande rörelser. Jag står lungt kvar o säger ingenting medans han står ca en halvmeter ifrån mig o fortsätter med sit omogna beteende samtidigt som de andra fortsätter med sina kommentarer om en det ena o en det andra. Den ena påstår att jag hotat dem jag frågar vad mitt hot i så fall bestod av men får inget svar.

In genom butiksdörren kommer ytterligare ca 6 grabbar i 18-20 års åldern. De verkar något äldre än den grupp som är hos mig i kassan. De sluter upp med den andra gruppen o en av killarna går fram till mig o frågar vad det är frågan om. Jag förklarar läget. Att jag sett dem kasta cigg ifrån sig, att jag velat hålla ett öga på dem då jag upplevt deras beteende som stökigt och att de då börjat bråka med mig när jag bett dem lämna butiken. Denna kille har mer vett innaför skallbenet o förklarar snabbt för killarna att det är dem som gjort fel o inte jag. De verkar lyssna på honom o killen som gjort juckande rörelser mot mig får motvilligt ta i hand o be om ursäkt under denne "ledares" order. De lämnar butiken snabbt efter detta.

Jag är i nån form av små chock o min kollega frågar vad som hände egentligen. Jag är rätt uppstirrad av situationen o försöker fixa butiken bäst det går inför det sista med stägningen.
Nån kunde frågar vad det var frågoan om o jag försöker snabbt förklara situationen så som jag upplevt den.

Jag kände mig mycket hotad av hela händelsen. Att vara ensam tjej mot först 5 killar som anklagar en för o dels vara rasist o en massa annat o sen mot minst 11, kan inte riktigt säga om det stämmer men jag tycket jag kunde räkna till 6 st som klev in genom dörren efteråt.

Att sen min kollega säger att han känner igen dem som bråkstakar från JKPG gör inte situationen för mig bättre. Han berättar hur de varit i knivbråk m.m. Jag tycker allt blir ännu mer obehagligt med denna information.

Killarna har ett utseende som kan beskrivas som afrikanskt eller arabiskt beroeende på vilka av dem man pratar om. Därav deras påstående om att jag är rasist.

Ska ta upp hela händelsen med chefen imorgon o se vad han säger. Som tur är jobbar jag öppning o inte stängning. Ska även kolla med honom om det är polisen jag bör ringa nästa gång. Dycker samma killar upp ringer jag polisen utan att tveka. Men inför en liknande situation känne rjag att jag behöver vara mer förberedd. Jag vill fortfarande kunna förhindra snatteri i butiken. Men jag kanske inte bör provocera så tydligt en annan gång.



Kommentarer
Postat av: B2

Men vad läskigt.. :S vilken tur att du är så cool då. Men kom väktarna sen? eller hur blev det med dom? är ju konstigt om ett företag inte svarar

2011-08-04 @ 22:37:43
Postat av: jeffä

Usch vilka jäkla idioter!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...