8. Favoritmat

Jag har olika favorit rätter. Gillar särskillt mycket Thai, så det är det valet faller på om man ska gå ut o äta.

Men jag tänkte nämna en av de favortirätter som jag gör själv.

Den innehåller:

Fläskfilé
Chorizo
Champinjoner
Syltlök
Grädde
Svarta oliver
Cornichoner
Röd/grön/gul Paprika
Vitpeppar
Salt

Man gör helt enkelt så här. Man skär fläskfilén i lagom stora bitar. Inte för små o inte för stora. Steker dem i en gryta. Tänk på attd et är mcyket som ska i grytan så den är tillräckligt stor. Skivar chorizon i tunna skivor. Lägger i dem att steka ihop med köttet när köttet börjar bli färdigt. Samtidig lägger du i syltlök och hela champinjoner. Tar du färska champinjoner kan du få dela dem till mindre biatar så de inte blir för stora. Stek allt så det får fin färg. Krydda med salt och peppar. När allt är färdigstekt häller du över grädde. AJg brukar använda 40% vispgrädde för attd et blir godast då. Det går lika bra med matlagningsgrädde men jag upplever att såsen blir blaskigare då.
Låt småkoka samtidigt som du lägger i oliver, Cornichoner och den paprika du valt. Paprikan kan man antingen strimla eller skära i bitar vilket man nu vill. Jag har i olika färger av parpika varje gång. Ibland flera sorter ist för bara en. När jag lagt i de sista ingridienserna brukar jag lägga i en matsked (oftast mer) av spaden som syltlöken ligger i för att ge grytan mer smak. Man får helt enkelt smaka sig till vad som behövs. Jag gör alltid allt på kän o har inga exakta mått. Ibland har jag även i lite lite köttbuljong o paprika krydda. Låt små koka i ca 15 min. rör om då och då.

Till detta serverar jag ris. Men det går lika bra med potatis.


(första gången jag lägger upp en egentagen bild)


Kommentarer
Postat av: Veronica

oppskriften hørtes god ut, bildet fikk meg til å tenke på en rett som min farmor pleide å lage til meg da jeg var liten :o) Nå ble jeg sulten og det er på tide med lunch. Ha en super dag! Flott blogg forresten :O)

2011-02-15 @ 17:17:52
URL: http://ihavedreams.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...