Anonyma klubben

Pratade med mamma förut o vi kom in på pratet om pengar o vad man skulle göra när man hade så mycket pengar att man inte viste riktigt va man skulle göra med allt. Då säger min mamma att hon skulle bli medlem i anonyma klubben. Hon förklarade lite lätt om det o jag bestämde mig för att googla på det för att ta reda på exakt va det handlade om.

Så här ligger det till. Anonyma klubben är ingen riktig klubb utan bara något som talmässigt/tankemässigt finns. Du blir medlem den dag du gör din första handling i klubbens namn.

Då kanske du börjat undra vad det handlar om? Jo, Anonyma klubben är människor som väljer att bjuda andra människor på saker anonymt. Tex. du går in på ett fik för att köpa med dig något hem. Då kan du plussa på ytterligare någonting som du sedan ber kassörskan/biträdet att ge nästa kund som kommer in o hälsa från Anonyma klubben.

Läste även om någon som gjort så med trisslott, ett mål mat på McDonalds o några liter jordgubbar. Det är fantasin som sätter gränser för vad du vill ge bort. Men som jag också läste håll summan inom ramen för vad du tror kassör/biträde inet får för sig att behålla själv utan verkligen ärligt ger vidare.

Du bjuder alltså en främnade människa på något där du är anonym o i den mån det går även inte vet vem som får gåvan.

Jag har länkat två länkar som nämner anonyma klubben:

http://www.365saker.se/deltagarportalen/bli-medlem-i-anonyma-klubben


http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/gavor-utan-tack-ingen-gar-back_491751.svd

Det jag tyckte var så bra med detta är att det dels sprider glädje o sen är efekten lite som ringa rpå vattnet. Ofta blir peronen som får gåvan så pass glad att de själva upprepar handlingen eller följer upp det vid ett annat tillfälle själv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...