Mjölkbönderna är utrotningshotade.

Här kommer ett viktigt inlägg när det gäller mina föräldrar och min syster. Det gäller mjölkböndernas fortsatta existens i sverige. Eftersom jag själv inte är 100% insatt kopierar jag ett mycket välskrivet inlägg från. http://www.hultet.com/#post73


""Idag kom beskedet för 3 865 Arla bönder att deras mjölkpris sänks, igen! Denna gång med 5 öre /kg mjölk. I dina öron kanske det låter som en spottstyver men för en bonde vars bankkonto redan är hårt ansatt av ökande priser på ALLT annat, kan det betyda konkurs....detta är djupt tragiskt!

Det finns omkring 5 000 bönder i Sverige totalt...antalet minskar för varje månad. Innan årets slut kan minskningen vara dramatiskt. Påverkar det dej?

Mej påverkar det inte vid första tanken...jag tillhör Norrmejerier...som ännu inte tappat besinningen som Arla uppenbarligen har gjort.

Men om jag tänker efter lite till...det påverkar även mej, trots att jag inte tillhör samma mejeri...OCH, det påverkar dej också!

Ju färre bönder som finns i Sverige, desto mindre Svenskt Kött kommer det att finnas i kyldiskarna. Kanske känner du någon som arbetar i livsmedelsbranschen, veterinärkåren, ett åkeri som distribuerar livsmedel? Du kanske rent av känner någon som arbetar inom lantbruket? Du kanske till och med bor på landet...inom något årtionde kan du bo i urskogen! Det är främst Sveriges kor som håller markerna öppna...om antalet kor minskar eller koncentreras till "industri-jordbruken", kommer inte Sveriges öppna marker att vara öppna av sej själva!

När du går och handlar kommer du kanske inte att hitta så mycket svenska produkter i mejerihyllan...fast det kanske inte gör något, utbudet är ju stort i alla fall...och "salmonella" kan man ju få av all mat...eller?

Att vi bönder minskar i antal påverkar mej rent känslomässigt...jag vill inte vara någon särart med keps, som kan beskådas på "kosläppsdagarna", då "vanligt folk" åker ut med picnic-korgen och barnen i släptåg, där de ska få se vart "mjölken kommer ifrån"... Jag vill vara en av Sveriges livsmedelsproducenter som får credit för att vi tillhandahåller Sverige med mat, inte någon som måste leva på bidrag från EU, kredit från banken och hålla andan för varje brev man öppnar...med andra ord, jag vill ha betalt för det jag producerar, betalt så jag kan leva mitt 24/7 jour-liv, som jag själv valt att leva.

Kraven på oss bönder blir högre och högre, det heter att "konsumenten vill ha kvalitét och veta vart maten kommer ifrån"..."konsumenten vill att korna ska få beta gräs"...det vill jag också, inget snack om saken, men vi vill ha betalt för det arbete vi lägger ned på att konsumenten ska få det den efterfrågar. Som det ser ut idag, och har gjort de senaste årtionderna, så får vi inte det, utan de extraslantar konsumenten betalar, de hamnar i någon annans hand. Därför håller vi bönder nu på att dö ut, och Arla-bönderna är längst ut på ättestupan.

Arla är inte rädda om sina bönder i Sverige, över huvudtaget, som det ser ut i dagsläget. Jag vet inte om de håller på att "självsanera" bondekåren...

Vad jag däremot vet är att det pyr ute bland Sveriges bönder...förr har vi alltid muttrat hemma på gården...nu finns Facebook...DÄR pyr det med en intensiv glöd, hos majoriteten av oss. Vi är på gång att starta Bondeupproret...det måste komma, medan det fortfarande finns några bönder kvar!

A Richard Horsfield Photography

Så kära konsument, vi bönder behöver DIN hjälp...hjälp oss att överleva genom att ifrågasätta varför inte bönderna får betalt, för den djuromsorg och kvalitét ni dyrt betalar för!

Vill du gå med i någon FB-grupp och stödja oss är du varmt välkommen till: http://www.facebook.com/groups/314677285294759/""
 
Det är min syster Elin som startat facebook gruppen som nämns i slutet.
Min yngsta syster skriver även hon om problemet i sin blogg HÄR.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...