Känns som mitt liv är i nån annans händer...

Tänkte berätta lite om hur helgen var.

På fredagen kom jag hem och Nikals o jag grillade. Som vanligt när grillen startas går det iväg ett sms till grannen Emil för o kolal om han är sugen på o joina oss. AHn ahde dock precis ätit pizza och sa att han hoppade det. Men när maten började bli klar kom han ändå över och vi blev tre st som satt o pratade om allehanda problem. Både Emil och Niklas tog sig några öl och efter maten i det goa vädret fick Emil för sig att han ville bada. Så det bar iväg till Stenbrottet i Solberga som han påstod man kunde bada i. Både Niklas o jag avstod dock. Jag trodde även att Emil skulle strunta i det när vi väl kom fram ohan fick konstaterat att vattnet var svinkallt. Jag o Emil gick upp på en klippavsatts några meter upp o Niklas var på andra sidan vattnet. Jag står o blickar ner i det mörka djupet o pratar med Emil om att det antagligen skulle vara livsfarligt o hoppa härifrån. Han säger attd et inte är så farligt. COh utan att jag vet ordet av det ger han mig sin öl, tar sats och hoppar. Mitt hjärta gör en volt av chocken och jag hinner tänka att "nu jävlar får jag springa ner simma ut o dra upp idioten som brutit vart enda ben i kroppen". Så blev det inte. Han simmade själv iland och var hel och utan brutna ben. dock något frusen.
Väl hemma satt vi o pratade lite och sen skjutsade vi in Emil till Eksjö och hans tjej innan det blev dags för mig o sova.

På lördagen klev jag upp tidigt och gick till jobbet. Var en rätt dryg dag eftersom det var rikigt fint väder ute. Kl 14 gick jag hem och det blev fullt ös för o hinna bli klar till 17 då vi var tvugna till o åka för o hinna till min Morbrors födelsedags fest. Det var på håret att jag hann, så något försenade kommer vi iväg. Det tar längre tid att åka än jag först trott och vi blir lite försenade. Sista biten är en liten kringlig och smal skogsväg ut till den loge där festen ska hållas. Jag tror upprepade gånger att vi kört fel där ute i ödemarken. Men vi var rätt helatiden. Dessutom visade det sig att vi inte alls var sist.
Framme på plats hälsar vi på folk o väntar in de sista som inte kommit ännu. Däribland min egen familj och några kusiner. Det är mycket folk och alla blir indelade i 9 lag med ca 5 pers i varje. Dessa får en lagledare utsedd och ett paper med 4 tipspromenadfält och 4 poäng delar där man ska tävla.
Tipspromenaden var sannslöst svår då det var omöjligt o veta svar på frågorna. Det var frågor i stil med denna "Vem har längst? 1X2?" Jag listade redan på första frågan ut att det måste bli ytterligare tävlingar där vinanren skulel framgå då jag gjort en liknande tipspromenad innan. Namnen man fick gissa emellan var ju deltagare på festen som senare fick tävla mot varan i olika tävlingar där de suspekta frågorna fick en helt annan förklaring än den man först kunde tro.
I de tävlingar som pågick under tipsprommenaden fick vi kasst med poäng. Var lite märkligt upplägg på sista tävlingen där det fuskades friskt bland flera lag. Man skulel kasta pil med tre pilar. Men på plats fanns sex pilar som en del lag använde alla sex o solg ihop poängen. En miss från tävlingsledningen.
Efter alla tävlinga roch tipspromenad blev det mat. Det bjöds på oliak varianter av kallskuret, potatissallad, pastasallad, grönsallad och bröd. Mycket gott även om det låter enkelt när jag beskriver det.
Fri tillgång på vilken dricka man än ville ha, jag körde o var därför nykter, Niklas var för trött för o våga dricka o höll sig nykter han också. Vilket var tur då han fick köra hem sen på natten.
Festen varade till sent men vi stannade bara till efter tårtan och kaffet som serverades kl 23. Så runt 00.00 bar det av hemmåt.

På söndagen var det överraskningskalas för min farmor som farfar ordnat. Farfar är väldigt sjuk, han har blandannat förlorat synen och är allmänt orkeslös. Han höll ett kort välkommensttal som rörde många till tårar där han berättar hur han inte vågar vänta till december med o fira att de varit gifta i 59år för han är inte säker på att han lever då. därför ville han ta tillfället i akt så här på morsdag o visa sin uppskattning för farmor. Något som hon tyckte om. Blev en jätte trevlig dag i solen med släkten på pappas sida. Saknade dock några kusiner som inte kunde närvara med så kort varsel. Men det blev lyckat ändå.

På kvällen sen hade mamma och pappa bjudit med mig mina syskon och våra respektive till Torpön vid sommen för att äta middag. Det var dock lite mycket folk och menyn var begränsad då det var så mycket som tagit slut. Jag fick det jag ville ha trots detta. Gott var det också. Sen blev det en mjukglass i solen medans vi satt o tittade på den ytterst lilla vajerfärjan som går mellan torpön och "fastlandet".  Sen bar det av hem och blev en förhållandevis tidig nattning.

Jag var helt slut efter helgen och skulle upp tidigt så dagen hade blivit lång o det märktes knappt att man varit ledig med allt det som gjorts.

Här var vi och åt med familjen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...